Online vindbaarheid is heel belangrijk voor jouw bedrijf. Door het inzetten van een zoekmachine optimalisatie, word je website geoptimaliseerd zodat je teruggevonden wordt in de zoekresultaten in Google. Je kan de online vindbaarheid van jouw website verbeteren met onderstaande manieren.
1 Vind de juiste zoektermen voor je website
Het verbeteren van je online vindbaarheid begint bij het vinden van de juiste zoektermen. Bij het bepalen hiervan is het handig om vanuit je klant te denken. Op welke manier zal jouw klant zoeken naar jouw product/dienst op Google? Denk hierbij aan een probleem, zoals: ‘lekke band vervangen’. Als fietsenmaker kan je dit dan als zoekterm gebruiken voor een webpagina die gaat over het vervangen van een lekke band. Een andere manier om zoektermen bepalen is door te kijken welke zoektermen je concurrenten gebruiken in Google.
2 Vergroot je online vindbaarheid door zoektermen terug te laten komen
Wanneer je eenmaal de juiste zoektermen hebt bepaald, moet je deze natuurlijk ook terug laten komen op de website om je online vindbaarheid te vergoten. Je wilt namelijk dat je op deze zoektermen gevonden wordt. Volgens basisprincipes van SEO gebruik je per website-pagina één hoofd zoekterm. Deze moet dan terugkomen in de paginatitel, de koppen, de tekst en de meta-beschrijving. Vergeet daarnaast de alt-tags niet. Dit zijn de beschrijvingen van de afbeeldingen op je website. Door het gebruik van alt-tags kan Google indexeren waar de afbeelding over gaat.
3 Schrijf voor je bezoeker
Goed dat je je zoektermen terug laat komen op de website, maar pas op dat je niet gaat overdrijven. Meer is niet beter voor je online vindbaarheid! Je wilt namelijk dat de tekst prettig gelezen kan worden door je gebruiker. Dit heeft te maken met de gebruikerservaring. Het is dus belangrijk om hier een goede balans in te vinden en de zoektermen mooi in de tekst te verwerken zonder dat het te veel gaat storen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je unieke teksten schrijft. Indien je dit niet doet, is er namelijk sprake van duplicate content en kan Google de betreffende pagina niet indexeren. Google ziet dit dan namelijk als één pagina.
4 Verbeter online zichtbaarheid door linkbuilding
Aan elke website hangt een bepaalde waarde. Hoe hoger deze waarde, hoe betrouwbaarder jouw website wordt gezien door Google. Dit wordt door Google bepaald door verschillende factoren. Een van deze factoren is het aantal andere websites dat jouw link op hun website heeft staan. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Wanneer je website een hogere betrouwbaarheid heeft, scoort deze ook beter in Google en heb je een betere online vindbaarheid.
5 Houd je website up-to-date en vergroot je online vindbaarheid
Voor Google draait alles om relevantie voor de gebruiker. Het is dus belangrijk dat de informatie die gedeeld wordt op je website up-to-date is. Websites die vaker aangepast worden, scoren namelijk over het algemeen hoger in de zoekresultaten en hebben dus een betere online vindbaarheid.
“Voor Google draait alles om relevantie voor de gebruiker. Het is dus belangrijk dat de informatie die gedeeld wordt op je websites up-to-date is. Websites die vaker aangepast worden, scoren namelijk over het algemeen hoger in de zoekresultaten en hebben dus een betere online vindbaarheid”.